Linia kolejowa 93, łącząca Trzebinię z Czechowicami-Dziedzicami, przebiegająca przez Chrzanów i Oświęcim to jedna z ważniejszych linii kolejowych na południu Polski. Właśnie tędy kursują międzynarodowe pociągi do Brna czy Wiednia. Odcinek leżący na granicy województw małopolskiego i śląskiego ma też duże znaczenie dla ruchu regionalnego.
Projektowanie odcinka linii kolejowej Trzebinia – Chrzanów – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice wchodzi w końcową fazę. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe pozyskuje też ostatnie zgody formalne związane z realizacją tego projektu, a to oznacza, że kolejnym etapem będzie rozpoczęcie prac budowlanych.
Nowe oblicze stacji i przystanków
Na stacjach i przystankach zostaną wybudowane nowe, wygodne perony, zamontowane nowe wiaty i mała architektura. Duże zmiany czekają pasażerów korzystających ze stacji Chrzanów. Zakres prac obejmie budowę peronu wyspowego o dwóch krawędziach oraz drugiego peronu jednokrawędziowego. Oba perony będą podniesione do wysokości 0,76 m, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Oprócz tego na peronach zamontowane zostaną nowe gabloty informacyjne, ławki czy stojaki rowerowe. Przebudowane będą także przystanki kolejowe w Chrzanowie Śródmieściu, Chełmku Fabryce, Gorzowie Chrzanowskim.
Podobny zakres prac obejmie stację Oświęcim. Tu planowana jest przebudowa peronów nr 2, 3 i 4. Dojście do peronów ułatwi tunel wyposażony w windy. W połączeniu z prowadzoną obecnie przez PKP S.A. budową nowego dworca, Oświęcim zyska nowoczesne centrum komunikacyjne i szybkie połączenie ze stolicą Małopolski.
Nowe, wygodne perony oraz wiaty i elementy małej architektury to tylko niektóre z elementów przebudowywanych stacji i przystanków: Brzeszcze, Brzeszcze Jawiszowice, Dankowice i Kaniów. Obiekty te zyskają także nowe oznakowanie, oświetlenie i nagłośnienie. W sumie na całym remontowanym odcinku odnowione zostaną 3 stacje i 7 przystanków kolejowych.
Szybciej i bezpieczniej
Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycja ma kompleksowy charakter - wymieniona zostanie nawierzchnia kolejowa na całym, ponad 40-kilometrowym odcinku. Przebudowanych zostanie 8 mostów i 17 wiaduktów, pojawią się też nowe, bezpieczne i wygodne przejścia pod torami. Ważnym elementem prowadzonego projektu jest także wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej. Dzięki temu możliwe będzie podniesienie prędkości pociągów pasażerskich kursujących tą linią do 120 km/h. Oznacza to, że pociągi pojadą niemal dwa razy szybciej. Inwestycja poprawi także bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zakłada bowiem remont przejazdów kolejowo-drogowych.
Linia międzynarodowa
Odcinek objęty projektem należy do kompleksowej sieci TEN-T i jest fragmentem międzynarodowego korytarza kolejowego łączącego Morze Bałtyckie i Morze Adriatyckie. Stanowi też część odcinka kolejowego Katowice – Ostrawa – Brno – Wiedeń. Przeprowadzona przebudowa przyczyni się nie tylko do poprawy warunków przewozu pasażerów i towarów w ruchu regionalnym, ale i międzynarodowym. Zakończenie prac na całym odcinku planowane jest na połowę 2021 roku.
Modernizacja w liczbach:
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?